Starostwo Powiatowe

w Pleszewie

KALENDARIUM STAROSTY PLESZEWSKIEGO

  • 18-19 września 2021 r.

    Przewodniczący Rady Powiatu w Pleszewie Marian Adamek i Wicestarosta Pleszewski Damian Szwedziak uczestniczyli w: 18.IX.2021 r. w oficjalnym...

    Czytaj więcej...

POWIAT PLESZEWSKI
Herb i Flaga Powiatu PleszewskiegoHistoria powiatu pleszewskiegoNORDIC WALKING W POWIECIE PLESZEWSKIMInteraktywna mapa Powiatu PleszewskiegoNasz partner - Powiat AmmerlandPowiat Pleszewski na facebookuNasz serwis archiwalny
Edukacja dla Biznesu w powiecie pleszewskim

Policjanci i rzecznik konsumentów radzą seniorom, jak nie dać się oszukać...

328 211875Z policyjnych statystyk wynika, że osoby starsze są szczególnie narażone na nieuczciwe praktyki rynkowe. Stają się one celem nieuczciwych sprzedawców ze względu na podeszły wiek i nieznajomość przepisów konsumenckich. Funkcjonariusze pleszewskiej policji i Powiatowy Rzecznik Konsumentów zorganizowali w Klubie Seniora w Czerminie spotkanie informacyjne na ten temat. Zalecali ostrożność przy zawieraniu umów, ostrzegali przed pochopnym korzystaniem z „tanich okazji” i podpowiadali, jak uniknąć oszustw. 

W Klubie Seniora działającym przy Domu Kultury w Czerminie odbyło się spotkanie w ramach programu „Bezpieczne życie seniora”.  Program jest odpowiedzią na zapotrzebowanie społeczne w zakresie informacji i edukacji o sposobach unikania zagrożeń, które dotykają zwłaszcza osoby starsze.

Na spotkanie do klubu przybyli: profilaktyk społeczny mł. asp. Monika Lis - Rybarczyk z Komendy Powiatowej Policji w Pleszewie, dzielnicowy z Posterunku Policji w Choczu st. sierż. Paweł Sosnowski oraz Powiatowy Rzecznik Konsumentów Małgorzata Nadera

Jak pokazują policyjne statystyki osoby starsze - ze względu na swój wiek i nieznajomość przepisów konsumenckich - są w sposób szczególny narażone na nieuczciwe praktyki rynkowe. Niektórzy sprzedawcy wykorzystują naiwność starszych osób, które nie czytają umów, a potem niechętnie składają reklamacje i rzadko walczą o swoje prawa. Celem spotkania było uświadomienie słuchaczom zagrożeń, na jakie narażone są osoby w podeszłym wieku. Do oszustw dochodzi często podczas zawierania transakcji zakupów czy też podpisywania umów. Policjanci wspólnie z rzecznikiem praw konsumentów omówili prawa, jakie ma każdy konsument bez względu na wiek. 

328 211874

Małgorzata Nadera wyjaśniła, w jaki sposób można zrezygnować z zakupów, jak odstąpić od pochopnie zawartej umowy i jak zgłosić reklamację wadliwego towaru. Rzecznik wyjaśniała procedury postępowania przy zwrotach towarów i przestrzegała przed podpisywaniem umów bez zrozumienia ich treści. Radziła, aby skorzystać z pomocy innej osoby, która może pomóc w wyjaśnieniu skomplikowanych sformułowań. Przestrzegała przed nieprzemyślanymi zakupami drogich produktów podczas pokazów i  promocji, korzystaniem z tzw. „okazji” czy zakupów po niby niższych cenach. 

Podczas spotkania przypominano uczestnikom, że fałszowanie podpisu podlega odpowiedzialności karnej. W przypadku oszustwa osoby poszkodowane powinny złożyć zawiadomienia o przestępstwie na policji. Policjanci mówili także o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, w tym o ograniczonym zaufaniu do akwizytorów. 

Uczestnikom spotkania rozdano ulotki i materiały informacyjne o przysługujących im prawach konsumenckich.

Materiał edukacyjny do pobrania:

Tomasz Wojtala
Rzecznik Prasowy

INFORMACJA O PLIKAC COOKIES (Ciasteczka)

Nasza serwis internetowy używa plików cookies (tzw. ciasteczka) oraz innych technologii w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie akceptujesz stosowanych przez nas technologii, powinieneś natychmiast opuścić tą stronę. W przeciwnym wypadku kliknij na przycisk Zrozumiałem.

Zrozumiałem