Starostwo Powiatowe

w Pleszewie

KALENDARIUM STAROSTY PLESZEWSKIEGO

  • 25 lipca 2022 r.

    Wicestarosta Pleszewski Damian Szwedziak był w Urzędzie Miasta Kalisza na spotkaniu z Dyrektorem Departamentu Rozwoju Cyfrowego Ministerstwa...

    Czytaj więcej...

POWIAT PLESZEWSKI
Herb i Flaga Powiatu PleszewskiegoHistoria powiatu pleszewskiegoNORDIC WALKING W POWIECIE PLESZEWSKIMInteraktywna mapa Powiatu PleszewskiegoNasz partner - Powiat AmmerlandPowiat Pleszewski na facebookuNasz serwis archiwalny
Edukacja dla Biznesu w powiecie pleszewskim

Bezpieczny senior czyli jak nie dać się oszukać

uokik - seniorze uważajSeniorzy z Dobrzycy spotkali się z policjantami i Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Pleszewie. Spotkanie odbyło się 12 września w Gminnym Ośrodku Kultury w Dobrzycy. Tematem rozmów były zagrożenia związane z pochopnym zawieraniem umów na odległość (np. przez telefon) i poza lokalem przedsiębiorstwa (np. na pokazach), a także nieuczciwymi praktykami rynkowymi stosowanymi przez sprzedawców.

 

W spotkaniu uczestniczyli: asp. Monika Lis – Rybarczyk - profilaktyk społeczny, asp. Daniel Filipiak – dzielnicowy z Posterunku Policji w Dobrzycy oraz Powiatowy Rzecznik Konsumentów Małgorzata Nadera. Spotkanie odbyło się w ramach programu „Bezpieczne życie seniora”, który jest odpowiedzią na zapotrzebowanie społeczne w zakresie informacji i edukacji, dotyczącej przedstawiania sposobów unikania zagrożeń, na które narażone są osoby starsze.

uokik seniorze uwazaj na nieuczciwych sprzedawcow plakat 2017 002

Jak pokazują policyjne statystyki osoby starsze, ze względu na swój wiek i nieznajomość przysługujących praw narażone są w sposób szczególny na nieuczciwe praktyki rynkowe. Przedsiębiorcy wykorzystują ufność starszych osób, które przed transakcją zakupu często nie czytają umów, a potem niechętnie składają reklamacje i rzadko walczą o swoje prawa.

Celem spotkania było uświadomienie seniorom zagrożeń, na jakie narażone są starsze osoby.
Policjanci wspólnie z rzecznikiem konsumentów omówili prawa, jakie ma każdy konsument bez względu na wiek. Małgorzata Nadera przestrzegała przed podpisywaniem umów bez zrozumienia ich treści, nieprzemyślanymi zakupami podczas pokazów, czy korzystaniem z „okazyjnych” ofert zakupów. Rzecznik wyjaśniła, w jaki sposób można odstąpić od umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa, jak zareklamować wadliwy produkt oraz jak postępować przy zwrotach towarów.

Podczas spotkania przypominano uczestnikom, że fałszowanie podpisu podlega odpowiedzialności karnej i w takim przypadku lub w przypadku stania się ofiarą oszustwa, konieczne jest złożenie zawiadomienia o przestępstwie na Policji.

Policjanci mówili także o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, w tym o ograniczonym zaufaniu
w stosunku do akwizytorów.

Na zakończenie, uczestnicy spotkania otrzymali ulotki i materiały informacyjne o prawach konsumenckich oraz elementy odblaskowe, ufundowane przez WORD w Kaliszu.

opr.Małgorzata Nadera

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pleszewie

INFORMACJA O PLIKAC COOKIES (Ciasteczka)

Nasza serwis internetowy używa plików cookies (tzw. ciasteczka) oraz innych technologii w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie akceptujesz stosowanych przez nas technologii, powinieneś natychmiast opuścić tą stronę. W przeciwnym wypadku kliknij na przycisk Zrozumiałem.

Zrozumiałem