Starostwo Powiatowe

w Pleszewie

KALENDARIUM STAROSTY PLESZEWSKIEGO

  • 23 marca 2024 r.

    W Bronowie Wicestarosta Pleszewski Damian Szwedziakuczestniczył w ŚNIADANIU WIELKANOCNYM, zorganizowanym przez Gminny Związek Rolników, Kółek i Organizacji...

    Czytaj więcej...

POWIAT PLESZEWSKI
Herb i Flaga Powiatu PleszewskiegoHistoria powiatu pleszewskiegoNORDIC WALKING W POWIECIE PLESZEWSKIMInteraktywna mapa Powiatu PleszewskiegoNasz partner - Powiat AmmerlandPowiat Pleszewski na facebookuNasz serwis archiwalny

Bezpieczny senior czyli jak nie dać się oszukać

Seniorzy z Dobrzycy spotkali się z policjantami i Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Pleszewie. Spotkanie odbyło się 12 września w Gminnym Ośrodku Kultury w Dobrzycy. Tematem rozmów były zagrożenia związane z pochopnym zawieraniem umów na odległość (np. przez telefon) i poza lokalem przedsiębiorstwa (np. na pokazach), a także nieuczciwymi praktykami rynkowymi stosowanymi przez sprzedawców.

W spotkaniu uczestniczyli: asp. Monika Lis – Rybarczyk - profilaktyk społeczny, asp. Daniel Filipiak – dzielnicowy z Posterunku Policji w Dobrzycy oraz Powiatowy Rzecznik Konsumentów Małgorzata Nadera. Spotkanie odbyło się w ramach programu „Bezpieczne życie seniora”, który jest odpowiedzią na zapotrzebowanie społeczne w zakresie informacji i edukacji, dotyczącej przedstawiania sposobów unikania zagrożeń, na które narażone są osoby starsze.

Jak pokazują policyjne statystyki osoby starsze, ze względu na swój wiek i nieznajomość przysługujących praw narażone są w sposób szczególny na nieuczciwe praktyki rynkowe. Przedsiębiorcy wykorzystują ufność starszych osób, które przed transakcją zakupu często nie czytają umów, a potem niechętnie składają reklamacje i rzadko walczą o swoje prawa.

Celem spotkania było uświadomienie seniorom zagrożeń, na jakie narażone są starsze osoby.
Policjanci wspólnie z rzecznikiem konsumentów omówili prawa, jakie ma każdy konsument bez względu na wiek. Małgorzata Nadera przestrzegała przed podpisywaniem umów bez zrozumienia ich treści, nieprzemyślanymi zakupami podczas pokazów, czy korzystaniem z „okazyjnych” ofert zakupów. Rzecznik wyjaśniła, w jaki sposób można odstąpić od umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa, jak zareklamować wadliwy produkt oraz jak postępować przy zwrotach towarów.

Podczas spotkania przypominano uczestnikom, że fałszowanie podpisu podlega odpowiedzialności karnej i w takim przypadku lub w przypadku stania się ofiarą oszustwa, konieczne jest złożenie zawiadomienia o przestępstwie na Policji.

Policjanci mówili także o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, w tym o ograniczonym zaufaniu w stosunku do akwizytorów.

Na zakończenie, uczestnicy spotkania otrzymali ulotki i materiały informacyjne o prawach konsumenckich oraz elementy odblaskowe, ufundowane przez WORD w Kaliszu.

opr.Małgorzata Nadera

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pleszewie

 

INFORMACJA O PLIKAC COOKIES (Ciasteczka)

Nasza serwis internetowy używa plików cookies (tzw. ciasteczka) oraz innych technologii w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie akceptujesz stosowanych przez nas technologii, powinieneś natychmiast opuścić tą stronę. W przeciwnym wypadku kliknij na przycisk Zrozumiałem.

Zrozumiałem